Vedenie Volkswagenu neplní záväzky z platnej kolektívnej zmluvy a diskriminuje zamestnancov z VW Martin

Vedenie Volkswagen Slovakia, a.s. porušuje záväzok vplývajúci z platnej kolektívnej zmluvy, a to nevyplácaním príspevku na dopravu a ubytovanie zamestnancom v martinskom závode, ktorý nadobudol platnosť a účinnosť od 1. januára 2018. Ak vedenie Volkswagen Slovakia, a.s. nepristúpi k naplneniu záväzku voči zamestnancom Volkswagenu a nedoplatí martinským zamestnancom dlžnú sumu, Moderné odbory Volkswagen, ako väčšinová odborová organizácia zastupujúca všetkých zamestnancov Volkswagen Slovakia, pristúpi k podaniu žaloby voči vedeniu spoločnosti v zmysle platnej legislatívy.

„Považujeme za diskriminačné, že zamestnávateľ vypláca kompenzačný príspevok na dopravu a ubytovanie zamestnancom prevádzok v Stupave a Bratislave, okrem zamestnancov martinského závodu. Nárok vyplývajúci z platnej kolektívnej zmluvy platí pre všetkých zamestnancov Volkswagenu rovnako, bez ohľadu na miesto výkonu práce zamestnancov VW. Toto konanie zamestnávateľa nielen hrubo porušuje záväzky z kolektívnej zmluvy, ale vytvára tým diskriminačné a jednoznačne neakceptovateľné rozdiely medzi zamestnancami Volkswagenu,“ zdôraznila Jolana Julkeová, podpredsedníčka Moderných odborov Volkswagen.

Tzv. kompenzačný príspevok na dopravu a ubytovanie vo výške 30 € mesačne, je zamestnávateľ povinný vyplácať všetkým zamestnancom Volkswagen Slovakia, a.s. a to v zmysle znenia platnej kolektívnej zmluvy na roky 2017 – 2019. V kolektívnej zmluve je jednoznačne uvedené, že nárok na vyplatenie kompenzačného príspevku na dopravu a ubytovanie má každý zamestnanec, ktorý spĺňa podmienky na jeho poskytnutie, bez ohľadu na miesto výkonu práce. Podmienky na poskytnutie kompenzačného príspevku na dopravu a ubytovanie sú rovnako uvedené v kolektívnej zmluve.

Napriek neustálym výzvam na splnenie záväzku voči martinským kolegom, ktorému sa zamestnávateľ sám zaviazal v kolektívnom vyjednávaní, vedenie spoločnosti žiadosti odborovej organizácie dlhodobo ignorovalo a nebolo ochotné určiť žiaden termín pre uskutočnenie rokovania, nehovoriac o snahe vyriešiť vzniknutú situáciu.

Moderné odbory Volkswagen požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR o určenie sprostredkovateľa v predmetnej veci. Vedenie spoločnosti však zmarilo aj túto možnosť dohodnutia sa na riešení situácie a to tak, že poskytlo nepravdivé informácie sprostredkovateľovi o tom, že tento príspevok martinským kolegom vyplácajú, ale v inej výške.

Až po poslednej výzve MOV na vyplácanie tohto príspevku predtým, než podá žalobu na príslušný súd, navrhlo vedenie VW termín  rokovania až na 13. mája 2018. MOV tento termín zamietli a to z dôvodu, že zamestnávateľ dal návrh na krátenie tohto príspevku pre martinských zamestnancov.